Autobedrijf Kooy blog

Mazda CX-50 (helaas niet voor Nederland)

Mazda USA heeft een nieuw Mazda familielid gepresenteerd. Dit iets grotere broertje van de CX-5 heeft een strakke robuuste uitstraling.

De CX-50 is alleen leverbaar met vierwielaandrijving. Qua motoren is er keuze uit een Skyactiv-G 2.5 194 pk of een Skyactiv-G Turbo 2.5 met 250 pk. De motoren zullen altijd gekoppeld zijn aan een automatische versnellingsbak met 6 verzetten. Er is keus uit drie rijstanden: normaal, sport en off-road.

De Mazda CX-50 zal gebouwd worden in Huntsville Alabama, hier heeft Mazda, in samenwerking met Toyota, een nieuwe fabriek gebouwd. In deze fabriek gaat Toyota de nieuwe Corolla Cross maken. De eerste Mazda’s zullen in januari 2022 van de band gaan rollen.

MTM Huntsville

Op dit moment werken er meer dan 2.000 mensen in de fabriek, maar dit wordt opgeschaald naar zo’n 4.000 personen. Mazda en Toyota zullen er, per jaar, ronde de 300.000 voertuigen gaan assembleren, verdeeld over de twee merken.

Er is door Mazda en Toyota totaal 2.3 miljard dollar geïnvesteerd in deze hypermoderne en efficiënte fabriek. Door deze investering is er ook een grote groep toeleveranciers aangetrokken tot de regio, goed voor zo’n 2.000 extra banen.   

Mazda RX-7 voorzijde

Mazda RX-7 (FD3S): € 130.000,- voor een occasion?

Een jaar of 10 geleden kon je een goede RX-7 FD3S kopen voor rond de € 10.000,-, maar zoals het er nu naar uitziet is dit verleden tijd. Waar je denkt aan dure (sport) auto’s, kom je al snel uit op de Europese merken (Ferrari, Lamborghini, BMW Mercedes), maar niets is minder waar.

Nieuwe hoogtes

Nieuwe hoogtes voor auto’s uit het land van de rijzende zon. De laatste tijd vliegen de prijzen, voor Japanse sportauto’s, door het dak. Onlangs zijn er een Toyota Supra (JZA80) en een Nissan Skyline GT-R V-Spec II nür (R34) verkocht voor record bedragen, respectievelijk (JZA80) € 175.000,- en (R34) € 409.517,-

Mazda Legendary Sports Car

Eind jaren 70 werd de eerste generatie Mazda RX-7 (SA22C/FB) voorgesteld aan het publiek, de auto werd direct een hit. Een lichtvoetige sportauto met een goed wegligging voor een zachte prijs.

Half jaren 80 kwam er een vernieuwde RX-7 (FC3S) dit was een andere auto als het voorgaande model, Mazda wilde een auto bouwen die meer in de buurt kwam bij Porsche. De auto was niet meer een pure sportauto, maar werd een zogeheten ‘’Grand Tourer’’. De auto was zwaarder en luxer, daarnaast waren schijfremmen rondom standaard en kreeg de auto DTSS. DTSS zorgt ervoor dat de auto soepeler door de bocht gaat. Buiten dat de voorwielen sturen zullen ook de achterwielen beperkt in tegengestelde richting sturen. Dit zorgt ervoor dat de auto stabieler op de weg lag, als je sportief reed.

De jaren 90, in Japan was de economie booming en er was veel vraag naar sportauto’s. Hier kwam Mazda met de nieuwe RX-7 (FD3S), het neusje van de zalm. De auto ging terug naar zijn roots, de auto werd lichter, kreeg meer vermogen en er werd meer ingezet op rijbeleving. Het was de eerste massaproductie auto met een sequentiële dubbele turbo.  

Racerij

De RX-7 heeft het ook niet onverdienstelijk gedaan voor Mazda in de racerij. De lijst zou te groot worden om hieronder neer te zetten, bijvoorbeeld in Amerika won Mazda in de IMSA races meer dan ieder ander auto model tot de dag van vandaag. De meest memorabele op een rij.

1979: plaats 1 en 2 in 24 uur van Datona + Kampioen in de GTU klasse 7 jaar oprij.
1980: Kampioen in BTCC (British touring car challenge)
1981: Kampioen in BTCC (British touring car challenge)
           Spa 24 uur, gewonnen en hiermee BMW van de troon gestoten
1982: 10 jaar achtereenvolgend kampioen in de GTO-serie
1983: Kampioen in ATCC (Australian touring car challenge)
1998: GT2 kampioen in Australië

Van goud

Na alle verdiensten in de racerij zijn nu de occasions aan de beurt. Er staat namelijk een Mazda RX-7 (FD3S) te koop voor € 130.000,- wat krijg je voor 130.000 euro’s? Een auto van 30 jaar oud die eigenlijk als nieuw is. Dit exemplaar heeft de weg nauwelijks gezien, er staat maar 764 km op de klok. Ook is deze auto nog helemaal origineel, vaak zijn deze modellen helemaal verbouwd, met spoiler bumpers etc. Een ongerepte exemplaar is uiterst zeldzaam geworden zeker met deze kilometerstand. (Deze auto staat te koop in Duitsland)